• Tłumacz języka migowego
BIP

Aktualności Konsumenckie

Black Friday

Black Friday i Cyber Monday - ŁAP OKAZJE, UWAŻAJ NA PUŁAPKI

Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Black Friday (Czarny Piątek) w tym roku przypada 29 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy.

Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada 2 grudnia.

Poniżej znajdziesz zbiór zasad i porad które warto znać i stosować!

1. Jeżeli widzisz okazję cenową, to upewnij się, że rzeczywiście nią jest – sprawdź najniższą cenę z ostatnich 30 dni!
2. Kupuj w sprawdzonych sklepach stacjonarnych, internetowych czy na platformach typu marketplace. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko tego, że padniesz ofiarą oszustwa.
3. Jesteś niezadowolony z zakupów? Chcesz je oddać? Pamiętaj, jeżeli kupujesz stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj o to przed zakupem. Sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru.
4. Pamiętaj, że kupując on-line (na odległość) od przedsiębiorcy, masz prawo do zwrotu zakupionego towaru (odstąpienia od umowy) bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia realizacji tego prawa w regulaminie lub w inny sposób!
Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić na takiej samej zasadzie jak w sklepie stacjonarnym (w zakresie koniecznym do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy). Jeżeli ślady użytkowania są, przedsiębiorca może pomniejszyć wartość zwrotu.
Zwrot towaru następuje na Twój koszt, chyba że przedsiębiorca o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.
5. Kupując na wyprzedaży masz prawo do reklamacji.
6. Jeżeli kupujesz na platformach typu marketplace (ogłoszeniowych, transakcyjnych, portalach społecznościowych, serwisach aukcyjnych) sprawdzaj opinie
o sprzedawcach, opisy wystawionych towarów czy stronę “o mnie”. Postaraj się sprawdzić również to czy masz do czynienia z osobą prywatną (fizyczną), czy
z przedsiębiorcą, bo określa to zakres Twoich praw!
7. Przy zakupach on-line sprawdź czy w przeglądarce, przy adresie strony widzisz zamknięty symbol kłódki. Gdy masz wątpliwości kliknij w kłódkę i sprawdź certyfikat. W ten sposób upewniasz się, że połączenie jest bezpieczne.
8. Nie daj się nabrać na dropshipping i greenwashing. W tym pierwszym wypadku masz do czynienia z pośrednikami sprowadzającymi towar zza granicy, którzy nie ujawniają tego faktu. W drugim przypadku z firmami podłączającymi się pod trend ekologiczny, gdy faktycznie z ekologią nie mają nic wspólnego. Dlatego sprawdzaj regulaminy i opisy ofert oraz wskazane certyfikaty.
9. Im więcej opcji zapłaty on-line tym lepiej. Sprawdź również, czy Twoja ulubiona forma płatności nie jest obarczona dodatkowymi kosztami transakcyjnymi!_____________________________________________________________________________________________________________________________

UOKIK

Związek Kynologiczny w Polsce - postępowanie wyjaśniające

  • Czy na polskim rynku organizacji hodowli psów rasowych mogło dość do stosowania praktyk ograniczających konkurencję?
  • Prezes UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.
  • Wątpliwości budzą działania związku, które mogą ograniczać prawa jego członków.

[Warszawa, 12 listopada 2024 r.]  Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w związku z podejrzeniem stosowania antykonkurencyjnych praktyk przez Związek Kynologiczny w Polsce - najstarszą i jedną z największych organizacji zrzeszającą hodowców psów rasowych działającą w naszym kraju. O jego silnej pozycji na rynku może świadczyć m.in. duża liczba organizowanych imprez oraz wydawanych metryk i rodowodów. Związek jako jedyny w Polsce należy do Międzynarodowej Federacji Kynologicznej (FCI - Federation Cynologique International z siedzibą Belgii).  

Restrykcyjne działania związku

Zgodnie ze statutem związku, jego członkowie mają zakaz uczestnictwa w innych organizacjach kynologicznych, z którymi nie współpracuje Związek lub FCI. Nie mogą też prowadzić hodowli w ramach innych stowarzyszeń ani uczestniczyć w imprezach (np. wystawach, zawodach czy szkoleniach) przygotowywanych przez organizacje, które nie współpracują ze związkiem lub FCI. Takie działania mogą utrudniać nabywanie psów rasowych w celach hodowlanych przez członków innych stowarzyszeń oraz pomniejszać przychody tych organizacji. Zastrzeżenia budzi również zakaz uczestnictwa sędziów współpracujących ze związkiem w imprezach stowarzyszeń nieuznawanych przez FCI. Prezes UOKiK sprawdza, czy tego typu działania ograniczają konkurencję na szeroko pojętym rynku organizacji hodowli psów rasowych w kraju. 

- Hodowcy psów rasowych powinni mieć swobodę m.in. w wyborze ilości stowarzyszeń  kynologicznych, do których chcą należeć oraz imprez przez nich organizowanych. Żaden związek nie powinien nadużywać swojej pozycji i formułować postanowień w statutach oraz regulaminach tak, aby utrudniały one działalność innych organizacji – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Związek jako przedsiębiorca

Prawo zabrania praktyk ograniczających konkurencję przedsiębiorcom, za których mogą zostać uznane również branżowe związki i stowarzyszenia, jeśli prowadzą działalność gospodarczą. Za taki można uznać Związek Kynologiczny w Polsce. Decyzje Prezesa UOKiK w tym zakresie były potwierdzane wielokrotnie przez Sąd Antymonopolowy. Za przykład mogą służyć te dotyczące np. Okręgowej Izby Aptekarskiej czy Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli materiał zebrany w trakcie postępowania potwierdzi zastrzeżenia Prezesa Urzędu, wówczas rozpocznie on postępowanie antymonopolowe, stawiając zarzuty konkretnym podmiotom. Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu.

Przypominamy, że prowadzimy program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów. Chcesz poinformować UOKiK o praktykach ograniczających konkurencję? Wejdź na https://uokik.whiblo.pl/ lub zeskanuj kod QR, który znajdziesz poniżej i skorzystaj z prostego formularza. Zastosowany system zapewnia całkowitą anonimowość, również wobec Urzędu.

Źródło: https://uokik.gov.pl/zwiazek-kynologiczny-w-polsce-postepowanie-wyjasniajace

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Odpowiedzialność za szkody na cmentarzach

Przed nadchodzącym dniem Wszystkich Świętych i związanym z nim wzmożonym ruchem na cmentarzach, eksperci Biura Rzecznika Finansowego przygotowali opracowanie pt. „Kto jest odpowiedzialny za szkody na cmentarzach?”.

Publikacja ta szczegółowo wyjaśnia zasady odpowiedzialności za różnorodne szkody powstałe na terenie cmentarzy, obejmujące zarówno szkody komunikacyjne, jak i te spowodowane przez elementy architektury cmentarnej lub działania firm świadczących usługi na terenie nekropolii.

 

Źródło: https://rf.gov.pl/odpowiedzialnosc-za-szkody-na-cmentarzach/

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

UKKH

Kto sprzedaje na platformie Temu?

  • Gdzie zwrócić towar, do kogo kierować reklamację czy oświadczenie o odstąpieniu od umowy?
  • Konsumenci nie mają jasnej informacji, czy zawierają umowę z przedsiębiorcą, czy osobą fizyczną, ani jaki jest podział obowiązków między Temu a sprzedającym.
  • Prezes UOKiK postawił zarzuty serwisowi Temu.

 Serwis Temu to jedna z największych platform zakupowych z chińskim kapitałem. Oferuje różne kategorie towarów, m.in. odzież, kosmetyki, sprzęty elektroniczne czy artykuły gospodarstwa domowego. Za sprzedaż prowadzoną na terenie Polski odpowiada irlandzka spółka Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie. To właśnie jej Prezes UOKiK postawił zarzuty naruszania praw konsumentów po tym, jak Urząd sprawdził sposób prezentowania informacji ważnych dla kupujących na stronie i w aplikacji Temu.

Od kogo towar? Do kogo reklamacja?

Dostawcy internetowych platform handlowych muszą przekazywać konsumentom wymagane prawem informacje w określonym czasie i w odpowiedni sposób. Jeśli robimy zakupy online, musimy być poinformowani jeszcze przed zawarciem umowy o tym, jakie prawa będą nam przysługiwały. Musimy mieć jasność, od kogo kupujemy – od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej - oraz jaki jest podział obowiązków między sprzedającym a platformą, z której korzystamy przy zamawianiu. W opinii Prezesa Urzędu, podczas dokonywania zakupów poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną Temu, konsumenci mogą nie otrzymywać jasnej i wyraźnej informacji na ten temat.

Wątpliwości budzi też sposób przedstawiania danych sprzedawców - informacje te mogą nie być dostępne do pozyskania łatwo i intuicyjnie. Przykładowo, żeby do nich dotrzeć trzeba kilkukrotnie kliknąć w wybrane elementy interfejsu. Zdarza się też, że niektóre dostępne tam treści przedstawione są w języku chińskim. Tymczasem, podczas zakupów w e-commerce priorytetem jest zapewnienie konsumentom przejrzystości i rzetelnej wiedzy na temat umowy zawieranej na odległość. Unijna dyrektywa Omnibus zwiększyła ochronę w cyfrowym świecie, a Prezes UOKiK weryfikuje, czy nowe przepisy są prawidłowo stosowane.

Kolejny zarzut dotyczy oznaczania przycisku służącego do zamówienia produktów, tak aby konsumenci wiedzieli, w którym momencie powstaje obowiązek opłacenia towarów w wirtualnym koszyku. W opinii Prezesa UOKiK oznaczenie „Złóż zamówienie” może być niewystarczające bowiem zgodnie z przepisami prawa powinno zawierać słowa „z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne i jednoznaczne sformułowanie.

- Z kim zawieramy umowę, do kogo wysłać zwracany towar, do kogo kierować reklamację – te informacje jako konsumenci powinniśmy otrzymywać zanim podejmiemy decyzję o zakupie przez internet. Powinniśmy też wiedzieć kiedy dokładnie zawieramy umowę. Ten moment jest ważny w szczególności przy podejmowaniu decyzji zakupowych  w sieci. Tylko pełne i jasne przedstawienie tych kwestii pozwala na bezpieczne korzystanie z e-commerce. Będziemy stale weryfikować i egzekwować prawidłowe realizowanie obowiązku informacyjnego przez przedsiębiorców – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jeżeli zarzuty się potwierdzą, spółce Whaleco Technology Limited grozi kara do 10 proc. obrotu za każdą zakwestionowaną praktykę.

W sprawie Temu Prezes UOKiK prowadzi również postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza m.in. sposób prezentowania cen oraz inne informacje przedstawiane konsumentom.

Pomoc dla konsumentów:

Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 222 66 76 76
formularz kontaktowy: poradydlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

__________________________________________________________________________________________________________________________________

poradnik wakacyjny

 

 

 

 

 

 

 

PORADNIK WAKACYJNY dla korzystających z usług telekomunikacyjnych

W poradniku opracowanym przez Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej znajdziesz praktyczne wskazówki, jak chronić siebie, swoich bliskich i swój majątek, korzystając z usług telekomunikacyjnych w trakcie podróży i wypoczynku. Przeczytasz m.in. o:

• kiedy usługi w roamingu są płatne?

• czy oddzwanianie na nieznane numery jest bezpieczne?

• czy wakacyjna burza może uszkodzić urządzenia w domu?

• czy hotelowe Wi-Fi jest bezpieczne?

• czy fotorelacje z wakacji są bezpieczne?

 

Źródło https://cik.uke.gov.pl/news/poradnik-wakacyjny,452.html

Kategoria: Poradnik Wakacyjny [1]
Format Data publikacji / aktualizacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
pdf 2024-07-17 poradnik_wakacyjny-1.pdf
ilość pobrań: 77
poradnik_wakacyjny-1.pdf 10,46MB zobacz

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Niezbędnik w podróży „Bezpiecznie przez świat”

Planujesz wakacje? Zapoznaj się z vademecum dla podróżujących. Dzięki kilku wskazówkom odpowiedzialnie i bezpiecznie przygotujesz siebie oraz bliskich na wymarzony wypoczynek.

Niezbędnik w podróży „Bezpiecznie przez świat” zawiera najważniejsze informacje praktyczne i porady, jak przygotować się do zagranicznych wyjazdów, o czym pamiętać i na co zwracać szczególnie uwagę, kiedy jesteśmy za granicą.

Przed podróżą

  • Sprawdź informację dla podróżujących MSZ dla kraju, który chcesz odwiedzić i zapoznaj się z aktualnymi informacjami dotyczącymi wjazdu i warunków pobytu.
  • Jeżeli miejsce, do którego planujesz się wybrać, jest objęte ostrzeżeniem MSZ dla podróżujących - zastanów, czy podróż jest konieczna. Jeśli boisz się o swoje zdrowie lub bezpieczeństwo rozważ rezygnację z wycieczki, lub wybierz inny kierunek wyjazdu.
  • Dowiedz się, gdzie znajduje się najbliższa polska Ambasada lub Konsulat.
  • Jeśli podróżujesz do kraju, w którym nie ma polskiej placówki, możesz zwrócić się
    o pomoc do przedstawicielstwa innego kraju UE - wyszukasz je na stronie Komisji Europejskiej.
  • Sprawdź, w jakich kwestiach może pomóc Ci konsul, a w jakich nie będzie to możliwie.
  • Zarejestruj się w systemie podróży Odyseusz. Umożliwi to kontakt z Tobą w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej.
  • Obserwuj konto @PolakzaGranica na Twitterze.
  • Poinformuj rodzinę i przyjaciół dokąd jedziesz i pozostaw im swoje dane kontaktowe, numer polisy ubezpieczeniowej oraz plan podróży. Zeskanuj też swoje dokumenty (paszport, bilety, polisę).
  • Upewnij się, że posiadasz wystarczające środki na wypadek nieprzewidzianych
    i nagłych wydarzeń. Wyposaż się w więcej niż jeden środek płatniczy (np. gotówka, karta debetowa, karta kredytowa, karta pre-paid, karta wielowalutowa). Zawsze warto posiadać alternatywny sposób płatności, gdyby transakcja kartą okazała się niemożliwa.
  • Zapoznaj się z ofertą firm świadczących usługi międzynarodowych przekazów gotówkowych. Jeśli za granicą utracisz dostęp do swoich pieniędzy, rodzina lub znajomi będą mogli przesłać Ci kwotę niezbędną do kontynuowania podróży.
  • Rozważ skorzystanie z usług sprawdzonego przewodnika turystycznego.
  • Przejrzyj fora internetowe poświęcone podróży do kraju, który planujesz odwiedzić – zawierają one wiele cennych informacji na temat bezpieczeństwa, przemieszczania się i lokalnych obyczajów.
  • Dowiedz się, jaki ubiór i zwyczaje obowiązują w regionie do którego jedziesz. Normy kulturowe w innych krajach często są bardzo różne od zwyczajów panujących
    w Polsce.
  • Upewnij się u swojego dostawcy usług telekomunikacyjnych, że z Twojego telefonu będzie można dzwonić za granicą. Zapoznaj się z opłatami roamingowymi obowiązującymi w danym kraju – poza Unią Europejską mogą być bardzo wysokie. Żeby mieć stały kontakt z bliskimi, rozważ, czy po przyjeździe nie zakupić miejscowej karty SIM – przed wyjazdem upewnij się jednak, czy Twój telefon będzie ją obsługiwać.
  • Rozważ pozostawienie numeru IMEI swojego telefonu rodzinie/przyjaciołom, którzy w razie problemów pomogą zablokować/zlokalizować aparat.
  • Zapisz numery kontaktowe do bliskich również poza telefonem na wypadek jego utraty.
  • Jeżeli planujesz jazdę samochodem za granicą, upewnij się, że twoje prawo jazdy jest ważne i akceptowane w kraju, do którego wyjeżdżasz. W niektórych miejscach konieczne jest posiadanie międzynarodowego lub miejscowego prawa jazdy. Zapoznaj się z prawem drogowym państw, które odwiedzisz.

Warunki wjazdu, wizy i paszporty

  • Sprawdź warunki wjazdu państwa, do którego podróżujesz. Znajdziesz je w Informacjach dla podróżujących MSZ. W razie wątpliwości, skontaktuj się z ambasadą tego w Polsce.
  • Upewnij się, że posiadasz odpowiednią wizę oraz, że twój paszport jest ważny przez wystarczająco długi czas (niektóre kraje wymagają aby dokument podróży był ważny przynajmniej przez 6 miesięcy od daty wjazdu).
  • Zapisz numer swojego paszportu i dowodu osobistego. Zrób też jego zdjęcie lub kserokopię przechowuj ją w osobnym miejscu, tak abyś zawsze miał/a do niej dostęp w razie potrzeby.
  • Nawet, jeśli do danego kraju możesz wjechać tylko na podstawie dowodu osobistego, zabierz ze sobą paszport. Trzymaj oba dokumenty w osobnych miejscach. W razie utraty jednego z nich unikniesz w ten sposób wielu problemów.

Ubezpieczenie

  • Wykup w rzetelnym towarzystwie ubezpieczeniowym kompleksową polisę dopasowaną do swoich potrzeb i planów wakacyjnych – to niewielki koszt, który może zaoszczędzić bardzo dużo kłopotów. Poza zgubionymi paszportami, kwestie związane z ubezpieczeniem są jednymi z najczęstszych i najpoważniejszych problemów zgłaszanych konsulom przez naszych turystów.
  • Upewnij się, że twoja polisa ubezpieczeniowa obejmuje wszystkie Twoje aktywności podczas pobytu zagranicą, w tym sporty ekstremalne, wodne, czy turystykę górską.
  • Rozszerz polisę o pokrycie kosztów transportu medycznego – brak takiego ubezpieczenia jest częstą przyczyną bardzo poważnych problemów.
  • Jeżeli podróżujesz do państw Unii Europejskiej lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria), wyrób sobie darmową kartę EKUZ, upoważniającą do bezpłatnej opieki zdrowotnej w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej danego państwa lub obniżenia jej kosztów. Pamiętaj, że nadal powinieneś posiadać ubezpieczenie podróżne.
  • W sytuacji zagrożenia życia, zdrowia i bezpieczeństwa, zadzwoń pod numer 112, który jest numerem alarmowym w każdym państwie UE. Przed podróżami poza Europę sprawdź lokalny numer alarmowy.

Zdrowie

  • Informacje dot. szczepień dla podróżujących znajdziesz na stronie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny.
  • W miarę potrzeby skontaktuj się ze swoim lekarzem lub farmaceutą. W przypadku występowania niektórych dolegliwości konieczne może być zabranie dodatkowych lekarstw.
  • Zabierz ze sobą zapas stale przyjmowanych leków na cały okres pobytu. Weź pod uwagę możliwe opóźnienia w powrocie z podróży.
  • Niektóre leki dozwolone w Polsce mogą być zakazane w innych krajach, co może prowadzić do trudnych sytuacji np. podczas przekraczania granicy. W przypadku wątpliwości, czy Twój lek jest dopuszczalny w państwie, które planujesz odwiedzić, skontaktuj się z jego placówką dyplomatyczną w Polsce.
  • Pozostaw rodzinie informacje o swoim aktualnym stanie zdrowia i przyjmowanych lekach - jeśli trafisz do szpitala w ciężkim stanie, będą oni mogli przekazać je lekarzom.

Podczas pobytu za granicą

  • Nie podejmuj ryzykownych zachowań.
  • Cenne przedmioty trzymaj schowane i nie pozostawiaj ich bez opieki.
  • Jeżeli to możliwe, nie trzymaj wszystkich pieniędzy, kart i dokumentów w jednym miejscu. W miejscach szczególnie narażonych na kradzieże noś ze sobą tylko to, co niezbędne.
  • Zachowaj szczególną ostrożność przy robieniu zdjęć, kręceniu materiału wideo oraz używaniu lornetki. Takie zachowania mogą być źle odebrane przez służby niektórych państw, w szczególności gdy w pobliżu znajdują się obiekty wojskowe. W skrajnych przypadkach może się to skończyć nawet aresztowaniem.
  • Zapisz w telefonie przydatne numery miejscowych instytucji (np. policja) oraz numer telefonu alarmowego najbliższej polskiej placówki dyplomatycznej.
  • Podczas podróży zagranicznej przestrzegaj praw i zwyczajów państwa, które odwiedzasz. Nie zapominaj, że jesteś tam gościem, a gospodarze oczekują od Ciebie stosownego zachowania.
  • Unikaj udziału w demonstracjach i zbiorowiskach.
  • Jeżeli w trakcie podróży zamierzasz uprawiać sporty wodne i ekstremalne, rób to jedynie za pośrednictwem licencjonowanych i ubezpieczonych operatorów. Przed wzięciem udziału w tego typu aktywnościach upewnij się, że w pełni zrozumiałeś/aś wskazówki instruktora i że jesteś odpowiednio ubezpieczony/a.
  • Pamiętaj, że polscy konsulowie nie podejmują interwencji w przypadku sporów wynikających z niewywiązywania się z zawartych umów. To znaczy, że nie udzielą Ci pomocy np. w przypadku nieopłaconych rachunków i mandatów, nieodpowiadających Twoim oczekiwaniom warunków pobytu w hotelu, niewywiązaniu się przez kontrahentów zagranicznych z umów i kontraktów itp.

 Źródło:  www.gov.pl/web/dyplomacja/jak-przygotowac-sie-do-podrozy-zagranicznej

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Kampania dla uchodźców z Ukrainy

Kampania prawa konsumentów UE dla uchodźców z Ukrainy
Кампанія ЄС із прав споживачів для біженців з України

Kampania „Prawa konsumentów UE dla uchodźców z Ukrainy” jest wspólną inicjatywą Komisji Europejskiej i krajowych organizacji konsumenckich.

W ramach Kampanii:

  • przygotowano wzory pism i reklamacji konsumenckich (aktualnych po zmianie przepisów w dniu 1 stycznia 2023 roku) w objaśnieniami w języku ukraińskim dostępne na:

 https://prawo-konsumenckie.pl/wzory-pism-ua

  • stworzono serię krótkich webinarów dotyczących podstawowych zagadnień prawa konsumenckiego (można włączyć napisy w języku ukraińskim) dostępne na :

https://www.youtube.com/playlist?list=PLMVB5S9fkofEVFABBauJc1WYBN8PRzhDs

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

plakat travelistKto sprzedaje na platformie Travelist?

  • Czy kupujesz od przedsiębiorcy? Za co odpowiada sprzedający, a za co internetowa platforma handlowa? Powinieneś to wiedzieć, zawierając umowy przez Internet.
  • W serwisie Travelist.pl nie było to jasne – Prezes UOKiK wydał w tej sprawie decyzję zobowiązującą.
  • Spółka wprowadzi zmiany na stronie internetowej i przyzna 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl.

[Warszawa, 18 czerwca 2024 r.] Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Jedne z wprowadzonych zmian dotyczą rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych. Prezes UOKiK od początku obowiązywania nowych przepisów sprawdza, czy są prawidłowo stosowane. Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist - serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych.

Na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus – serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. Tymczasem z perspektywy konsumentów dane te pozwalają ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić - na przykład - do kogo powinni się zwrócić w przypadku reklamacji czy problemów z dokonaniem płatności.

- Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz spółka bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, zaś platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.

Ponadto konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist wskazanych powyżej obowiązków informacyjnych, spółka przyzna środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.

To nie jedyne działanie Prezesa Urzędu w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus. Wielu przedsiębiorców - po interwencji UOKiK -  zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to dostawców takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom – Zalando i Booking.

plakat travelist plakat travelistplakat travelist

Pomoc dla konsumentów:

Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 222 66 76 76
E-mail: WYŚLIJ WIADOMOŚĆ
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie.

_____________________________________________________________________________________________________________________

Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów - Pompy ciepła - wyniki pierwszej kontroli

plakat - pompy ciepły

  • Wspólnie z Krajową Administracją Skarbową i Inspekcją Handlową sprawdziliśmy 36 modeli pomp ciepła.
  • Aż 94 proc. z nich nie spełniło wymagań formalnych.
  • Dzięki wspólnym działaniom 463 urządzenia nie trafiły na polski rynek.

 

 

 

 

Pompy ciepła to urządzenia wykorzystujące odnawialne źródła energii – pobierają energię cieplną z powietrza lub z gruntu i przenoszą je do domowej instalacji grzewczej. Na popularność pomp wśród konsumentów wpływa możliwość obniżenia kosztów ogrzewania, a coraz częściej szukają też oni rozwiązań mających mniejszy negatywny wpływ na środowisko.

Wspólne działania na granicy 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Inspekcja Handlowa (IH) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) w ramach wspólnego projektu sprawdziły 564  pompy ciepła produkowane poza Unią Europejską, tak by można było zapobiec pojawieniu się na rynku urządzeń niespełniających wymagań.

– Zależy nam na tym, by eliminować produkty niezgodne najszybciej, jak to możliwe. Dzięki współpracy z Krajową Administracją Skarbową mogliśmy sprawdzić urządzenia, zanim zostały dopuszczone do obrotu – tym samym pompy ciepła, które posiadały nieprawidłowości, nie trafią do konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Wraz z KAS i Inspekcją Handlową sprawdziliśmy 36 modeli pomp ciepła. Kontrolą objęliśmy pompy ciepła przywożone do Polski transportem morskim, drogowym i lotniczym w oddziałach celnych na terenie całego kraju. Najwięcej pomp trafiło na granicę drogą morską. Zweryfikowaliśmy, czy urządzenia mają prawidłowo sporządzone etykiety efektywności energetycznej, karty informacyjne produktu, dokumentację techniczną oraz czy posiadają oznakowanie CE i deklarację zgodności. Jeśli pojawiały się nieprawidłowości, kontrolerzy KAS zatrzymywali urządzenia na granicy. 

– Celem wspólnych działań było niedopuszczenie do obrotu pomp ciepła niespełniających wymagań. Zapewnienie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów to ważne, pozafiskalne zadanie Krajowej Administracji Skarbowej i obszar stałej współpracy pomiędzy KAS, UOKiK i Inspekcją Handlową. Każdego roku prowadzone są wspólne skoordynowane działania, których celem jest zatrzymanie towarów na granicy aby na rynku polskim i unijnym znajdowały się jedynie towary bezpieczne i zgodne z wymaganiami – podkreśla Małgorzata Krok, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Pompy ciepła – wyniki kontroli 

94 proc. przebadanych modeli pomp ciepła posiadało nieprawidłowości. Najwięcej  dotyczyło dokumentacji: braku lub nieprawidłowo sporządzonych deklaracji zgodności UE oraz kart informacyjnych produktów. W efekcie konsument nie ma wystarczających danych, by podjąć świadomą decyzję o zakupie, nie wie również, czy producent deklaruje  spełnianie unijnych wymagań. Szczegóły dostępne w raporcie z kontroli oraz zestawieniu skontrolowanych urządzeń.

Dzięki wspólnemu projektowi UOKiK, IH i KAS zatrzymaliśmy na granicy 463 pompy ciepła niespełniające obowiązujących wymagań bezpieczeństwa. Ostatecznie 101 pomp zostało dopuszczonych do obrotu – z czego 62 po działaniach naprawczych, np. uzupełnieniu dokumentacji. 

– UOKiK przygląda się rynkowi urządzeń odnawialnych źródeł energii (OZE), w tym pompom ciepła. Analizujemy sygnały i występujące na rynku praktyki. Dzięki wspólnej akcji z KAS  do obrotu nie trafiły pompy ciepła, które nie spełniały wymagań formalnych. To nie jedyne działania Urzędu dotyczące tego rynku. Od kilku miesięcy przyglądamy się również sposobom zawierania umów, ich warunków oraz informacjom, jakie otrzymują konsumenci decydujący się na ten system ogrzewania – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Dodatkowe działania UOKiK na rynku OZE

Prezes UOKiK prowadzi obecnie 18 postępowań dotyczących pomp ciepła. Są to głównie postępowania wyjaśniające i dotyczą niedozwolonych postanowień wzorców umów, nierespektowania prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, nieprzekazywania istotnych informacji niezbędnych konsumentom do podjęcia decyzji o zakupie (w tym dotyczących gwarancji, przewidywanych efektów eksploatacji instalacji, wyników audytu), a także wprowadzania w błąd co do charakteru, zakresu i wartości dofinansowań. 

Kupujesz pompę ciepła? 

  • Sprawdź dane na etykiecie efektywności energetycznej i karcie produktu – znajdziesz je na produkcie i na stronie www sprzedawcy – pomogą Ci dobrać produkt do Twoich potrzeb.
  • Upewnij się, że etykieta zawiera dane dostawcy, czyli producenta lub importera – ułatwi to dochodzenie praw w przypadku usterki urządzenia.
  • Wpisz nazwę interesującego Cię modelu w bazie EPREL, czyli w europejskim rejestrze produktów do celów etykietowania energetycznego. W kategorii ogrzewacze pomieszczeń/ogrzewacze wielofunkcyjne – znajdziesz tam dodatkowe informacje.
  • Nieprawidłowości w oznakowaniu pomp ciepła zgłoś Inspekcji Handlowej.

https://uokik.gov.pl/pompy-ciepla-wyniki-pierwszej-kontroli

_____________________________________________________________________________________________________________________

Webinarium

Webinarium CEDUR „Bezpieczny senior - jak nie dać się oszukać w Internecie”, 22 stycznia 2024 roku godzina od 17:00 do 18:00

Dla kogo
Webinarium (spotkanie online) jest skierowane do seniorów (oraz ich opiekunów), aby zwiększyć świadomość i uwrażliwić tę grupę społeczną jako szczególnie narażoną na działania cyberprzestępców.

Cel
Celem webinarium jest przekazanie w przystępny sposób wiedzy na temat zagrożeń na rynku finansowym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Data i harmonogram czasowy
22 stycznia 2024 roku od 17:00 do 18:30.

Logowanie uczestników na webinarium rozpocznie się od 16:30.

Zgłoszenia
Rejestracja na webinarium odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy.

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (za pośrednictwem domów seniora, klubów seniora, domów pomocy społecznej, bibliotek itp.). W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz rejestracyjny należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Organizator
Webinarium jest organizowane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR,  we współpracy z Komendą Główną Policji oraz Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Informacje techniczne
W celu uczestnictwa w spotkaniu niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu uczestniczyć można poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację. Szczegółowe informacje techniczne zostaną przesłane po potwierdzeniu uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem na spotkanie.

Potwierdzenia uczestnictwa
Potwierdzenia uczestnictwa zostaną przesłane przed webinarium, a szczegółowe informacje techniczne zostaną przesłane po potwierdzeniu uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem na spotkanie.

Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium.
W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu wydarzenia potwierdzenia uczestnictwa będą przesyłane na bieżąco.

Udział w webinarium jest bezpłatny.

Kategoria: Webinarium CEDUR „Bezpieczny senior - jak nie dać się oszukać w Internecie” [2]
Format Data publikacji / aktualizacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
docx 2024-01-17 Webinarium CEDUR 22.01.24.docx
ilość pobrań: 67
Webinarium CEDUR 22.01.24.docx 12,87KB -
pdf 2024-01-17 UKNF Program webinarium CEDUR dla seniorów i ich opiekunów 22 1 2024.pdf
ilość pobrań: 91
UKNF Program webinarium CEDUR dla seniorów i ich opiekunów 22 1 2024.pdf 602,44KB zobacz

 Aktualności Konsumenckie

Kategoria: Aktualności Konsumenckie [12]
Format Data publikacji / aktualizacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
docx 2024-06-11 pompy ciepła.docx
ilość pobrań: 20
pompy ciepła.docx 119,91KB -
docx 2023-11-22 Jak skutecznie reklamować usługi.docx
ilość pobrań: 49
Jak skutecznie reklamować usługi.docx 220,63KB -
docx 2023-10-24 Badania na pokaz.docx
ilość pobrań: 34
Badania na pokaz.docx 11,6KB -
docx 2023-07-12 Kara UOKIk za nękanie telefonami fotowoltaika.docx
ilość pobrań: 49
Kara UOKIk za nękanie telefonami fotowoltaika.docx 15,49KB -
docx 2023-06-26 SENIORZE, UWAŻAJ NA REKLAMY ŚRODKÓW PSEUDOMEDYCZNYCH!.docx
ilość pobrań: 69
SENIORZE, UWAŻAJ NA REKLAMY ŚRODKÓW PSEUDOMEDYCZNYCH!.docx 212,29KB -
docx 2023-06-26 BIURA PODRÓŻY WYPŁACĄ ŚRODKI ZA NIEWYKORZYSTANE VOUCHERY PODRÓŻNE.docx
ilość pobrań: 144
BIURA PODRÓŻY WYPŁACĄ ŚRODKI ZA NIEWYKORZYSTANE VOUCHERY PODRÓŻNE.docx 205,61KB -
docx 2023-06-26 Ustawowe wakacje kredytowe 2022.docx
ilość pobrań: 133
Ustawowe wakacje kredytowe 2022.docx 15,5KB -
doc 2023-06-26 DZIEŃ MEDIACJI.doc
ilość pobrań: 110
DZIEŃ MEDIACJI.doc 33,5KB -
doc 2023-06-26 Black Friday.doc
ilość pobrań: 134
Black Friday.doc 240,5KB -
doc 2023-06-26 Usługi telekomunikacyjne a pomoc Ukrainie.doc
ilość pobrań: 116
Usługi telekomunikacyjne a pomoc Ukrainie.doc 57,5KB -
doc 2023-06-26 Wszyscy jesteśmy konsumentami.doc
ilość pobrań: 130
Wszyscy jesteśmy konsumentami.doc 26,5KB -
doc 2023-06-26 FOTOWOLTAIKA.doc
ilość pobrań: 164
FOTOWOLTAIKA.doc 82KB -
do góry