mapa powiatow bedzin slawkow mierzecice psary bobrowniki wojkowice bedzin czeladz siewierz

Dzisiaj jest: 5 czerwiec 2020
Imieniny obchodzą: Kira, Bonifacy, Waleria

Świąteczny Poradnik Powiatowego Rzecznika Konsumenta

 

 

 

 

 

Święta to zwykle czas „zakupowej gorączki” i czas kupowania prezentów.

Niestety, pod wpływem czasu, reklamy, kuszącej promocji łatwiej podejmujemy błędne decyzje, kupujemy wadliwy towar.

 

O czym powinniśmy pamiętać w czasie świątecznych zakupów:

 

  • Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli sprzedawca zgadza się na zwrot, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian – może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
  • Tylko gdy kupujemy produkt przez Internet, telefon, na pokazie możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru poprzez oświadczenie o odstąpieniu od umowy skierowane do sprzedawcy w formie pisemnej najlepiej listem poleconym, aby mieć dowód wysłania. Zwrot  towaru w stanie niezmienionym, powinien nastąpić w terminie 14 dni od wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeżeli doszło do zapłaty za towar przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu kosztów zakupu zamówionego towaru, oraz najtańszych kosztów dostarczenia tego towaru do konsumenta. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje wtedy, gdy kontrahentem jest drugi konsument.
  • 2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.
  • W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy gdy wada jest istotna. Wybór należy do konsumenta.
  • Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
  • Sprzedawca musi nas poinformować w ciągu 14 dni o tym, czy zgadza się z naszym żądaniem.
  • W przypadku gdy towar ma gwarancję możemy go również reklamować z tej podstawy na zasadach określonych w warunkach gwarancji.

 

Rady sylwestrowo-karnawałowe

  • Bilet na imprezę oznacza zawarcie umowy. Na jej podstawie przedsiębiorca zobowiązuje się zorganizować imprezę, a konsument zapłacić za bilet. Ustalenie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru (ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj muzyki) nawet drogą mailową ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą.
  • Zamiast obiecanego zespołu – muzyka z płyt? Jeżeli organizator nie zapewnił wszystkich atrakcji, powinniśmy złożyć reklamację, domagając się obniżenia ceny za bilet.
  • Rezygnacja jest kosztowna. Nagła zmiana planów może oznaczać stratę wpłaconych pieniędzy. W każdym przypadku kwota naliczana konsumentowi powinna być adekwatna do poniesionych przez organizatora wydatków. Warto pamiętać, że jeśli do zmiany istotnych warunków umowy – miejsca, ceny, programu itp. - doszło z winy organizatora, to powinniśmy mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.
  • Sylwester na stoku? Za niewykorzystany karnet z powodu m.in. pogorszenia warunków atmosferycznych, awarii wyciągu, należy się zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanych zjazdów.
  • „Nie mamy pańskiego płaszcza” Zaginięcie rzeczy pozostawionych w szatni, mimo umieszczonej informacji „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności”– to przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni nie tylko wtedy, gdy jest płatna.
  • Nieprawidłowo wykonaną fryzurę, czy zabieg kosmetyczny reklamujemy jak najszybciej. Konsumentom przysługuje prawo do naprawy usługi,  obniżenia ceny albo przyznanie rabatu.  Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna(np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny, zabieg kosmetyczny spowodował chorobę itp.). Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie.

 

 

 

 

Biura Obsługi Klienta:

 

Adres Telefon
ul. Jana Sączewskiego 6 +48 32 368-07-00 do 02

ul. Ignacego Krasickiego 17

+48 32 368-08-00 do 01

Zgodnie z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że odwiedzana strona korzysta z plików cookies. W związku z powyższym użytkownik strony może domyślnie ustawić w przeglądarce poziom kontroli, czy, ile i jakie chce cookies. Brak takich ustawień będzie świadomym aktem woli i akceptacji plików cookies.

Akceptuję pliki cookie